استفاده از متعارف‌ترین ابزار توزیع ثروت واقفان در راه خدمت به مردم، بعنوان راهی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی در جامعه اسلامی ایران است.
 
به گزارش راسخون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امینانه، نامگذاری سال جدید با محوریت اقتصاد و فرهنگ فرصتی مغتنم برای بازخوانی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی جاری در جامعه است تا در سال جدید فرصت‌های پیش رو با نگاهی «برنامه ریزی شده» و «فرصت محور»، مدنظر کارشناسان و مدیران اجرایی قرار گیرد.
 
نامگذاری هفت سال پیاپی با عناوین اقتصادی و توسط رهبر انقلاب نشان از اهمیت مسائل اقتصادی برای حفظ کیان این مرز و بوم دارد؛ سال87 «نوآوری و شکوفایی اقتصادی»،  88 «اصلاح الگوی مصرف»، 89 «همت مضاعف و کار مضاعف»، 90«جهاد اقتصادی»، 91« تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و 92 «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» و همچنین ابلاغیه 24 ماده‌ای اقتصاد مقاومتی در آخرین روزهای سال 92 نشان از اهمیت وافر مقوله اقتصادی در زمان کنونی کشور دارد.
 
ضرورت ورود مفهوم وقف در حوزه اقتصاد دانش بنیان
 
اما در این بین رجعت به گذشته‌های نه چندان دور با هدف استفاده از تجربیات موفق تاریخی قطعا یکی از ابزارهای واشکافی این بخش و راهنمای آینده خواهد بود؛ رویکردهای ما در فعالیت‌های اقتصادی در فضای امروز یک رویکرد مبتنی بر شرایط جدید کشور و تحت عنوان اقتصاد مقاومتی است که رسالت وقف در این حوزه بسیار مؤثر است.
 
وقف بر مبنای مشارکت همه افراد

 
از آنجایی که سیستم‌های اقتصادی برخلاف سیستم‌های سیاسی و فارغ از برنامه‌های بلند مدت، تاثیر آنی و لحظه‌ای بر معیشت جامعه مخاطب و گروه‌های درگیر آن دارد، بنابراین توجه جدی بر مبنای مشارکت همه افراد در این موضوع، بعنوان سرفصل مشترک همه اعضا مورد توجه است.
 
از سوی دیگر فرهنگ بعنوان ساختار بدنه جامعه و چهارچوب هنجارهای متعارف نقش بی‌بدیلی در چشم اندازها و روش‌های اجرای آن خواهد داشت. بر این اساس توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی برخلاف سیستم‌های سیاسی نیازمند برنامه‌ریزی همگانی و البته تایید عمومی است.
 
نکمیل حلقه‌های توسعه جامعه
 
شاید توجه رهبر معظم انقلاب به این موضوعات و در صدر آن حرکت و اراده همگانی در قالب مدیریت جهادی، نشان از تکمیل حلقه‌های توسعه جامعه بر مبنای داشته های اقتصادی-‌ فرهنگی موجود باشد. کارکردهایی که علاوه بر ارزش آفرینی، امکان برنامه‌ریزی کلان و اجرای عمومی را داشته باشد.
 
اوراق وقف؛ ترسیم چشم‌انداز روشن آینده با رجعت به یک سنت حسنه
 
با نگاهی دقیقتر می‌توان «وقف» را یکی از این راهکارهای سنتی دانست که در سال‌های اخیر با استفاده از روش‌های روزآمد و متعارف در خدمت ضروریات اجتماع قرار گفته است؛ استفاده از متعارف‌ترین ابزار توزیع ثروت واقفان در راه خدمت به مردم، بعنوان راهی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی در جامعه اسلامی ایران است.
/2759/